«

»

aug 13

Robot vervangt hotelbediende

BotlrDe hotelbediende van het Aloft Hotel in Cupertino hoeft voortaan geen hapjes en drankjes, krantje of oplader meer naar hotelkamers te brengen. Robotbutler Botlr neemt hem dit graag uit handen.

De hotelbediende geeft de bestelling mee aan Botlr en toetst het kamernummer in. Vervolgens vindt de robot geheel zelfstandig de weg naar de kamer, waarbij ook de lift geen obstakel is.

Botlr is ontwikkeld door het beginnende bedrijf Savioke (uitgesproken als savvy oak) uit Silicon Valley. Aloft Hotels en Savioke benadrukken dat Botlr niet bedoeld is als arbeidsbesparend instrument. Met het inzetten van de robot wil Aloft Hotels het tech-omarmende karakter van de keten onderstrepen.

Wanneer de Botlr bij de hotelkamer is aangekomen, belt hij het kamernummer om de gast te informeren dat hij er is. De robot die uitgerust is met camera en andere sensoren merkt het als de deur wordt geopend en opent vervolgens het deksel zodat de gast zijn bestelling kan pakken. Via een scherm aan de voorzijde kan de gast aangeven of hij tebreden is over de dienstverlening. Wanneer dat het geval is zal de robot voor vertrek een klein dansje doen. Eenmaal terug bij de portier zoekt Botlr zelf zijn laadstation op, zodat hij op krachten is voor het volgende verzoek.

Het Aloft Hotel naast de Apple campus geldt als testomgeving voor nieuwe gadget en diensten van de technologie geori├źnteerde hotelketen. Zo worden er manieren getest om digitale content van smartphones van gasten op een eenvoudige manier op het televisiescherm in de kamer te krijgen. Ook is het mogelijk de deur van de kamer te openen met een smartphone app.